86 gramov

Martin Jančo, CEO našej spoločnosti M2M Solutions, nadviazal na článok, ktorý napísal v roku 2020 o Tesle a jej revolúcii v automobilovom priemysle. V novom článku pokračuje v téme elektromobility z pohľadu spoločnosti M2M Solutions a Slovenska:

Aj keď sú niektoré moje predpovede v predchádzajúcom článku posunuté v čase o rok, či dva, Tesla sa medzičasom stala najhodnotnejšou automobilkou na svete a jej trhová hodnota sa blíži na úroveň technologických gigantov Google a Apple, čo je úplne mimo automotive brandže. Tesla dokázala vyrobiť v minulom roku takmer milión áut (viac ako napríklad Škoda Auto), čím ukončila debaty o tom, že je len trhom nafúknutý start-up. Dnes chcem pokračovať v tejto téme, ale z pohľadu nás, M2M Solutions a našej krajiny, Slovenska.

V zavádzaní elektromobility je Slovensko bohužiaľ takmer posledné v Európe, čo je podľa mňa veľmi veľká škoda. Prieskum finančnej spoločnosti Arval BNP Paribas hovorí, že na Slovensku využíva, alebo uvažuje o kúpe elektrických áut či hybridov, v najbližších troch rokoch len 30% firiem, čo predstavuje druhý najnižší podiel v Európe po Rusku.

Prečo je podpora elektromobility dôležitá téma a mali by sme sa ňou zaoberať?

  1. Vzhľadom na výrazný podiel výroby elektriny v atómových elektrárňach je Slovensko ideálny kandidát na elektrické autá. Tie si ľudia väčšinou nabíjajú v noci, kedy vznikajú veľké prebytky elektriny. Keďže atómovú elektráreň nedokážeme vypnúť a zapnúť ako potrebujeme, tieto prebytky sa momentálne za peniaze míňajú naprázdno, kvôli zabezpečeniu stability siete. Pokiaľ by sme mali dostatok elektrických áut, potom by sa táto energia odčerpala do nich a štát by za ňu dostal aj zaplatené.

  2. Znížili by sa prevádzkové náklady na štátom vlastnené autá.

  3. Dieselové autá potrebujeme odstaviť čo možno najskôr.  Mnoho ľudí doteraz nevie, čo je zlé na dieselových autách, preto sa pokúsim tento problém vysvetliť. Problém dieselových agregátov nie je v produkcii CO2, ktoré spôsobuje globálne otepľovanie, lebo dieselový agregát produkuje porovnateľné množstvá CO2 ako benzínový motor, ktorý je ďaleko menej nebezpečný. Čo je teda problém na dieselovom motore? Je to produkcia oxidov dusíka (NOx), ktorá je niekoľkonásobne vyššia ako pri benzíne. NOx znečisťuje vzduch a spôsobuje choroby dýchacích ciest. Na tento problém narazili v Londýne, kde dosahovali v minulom desaťročí  extrémne hodnoty znečistenia vzduchu v meste a dokonca hrozilo že budú musieť určité oblasti vysťahovať. Expertná skupina vedcov, ktorá mala za úlohu tento problém vyriešiť zistila, že ho spôsobujú práve dieselové osobné autá. 

  4. Potrebujeme chrániť životné prostredie. Je veľmi doležité, aby sme si škodili čo možno najmenej, a preto si tento dôvod určite zaslúži našu pozornosť. Globálne otepľovanie je fenomén, ktorého dôsledky už jasne pozorujeme a to, čo sa deje teraz, je ešte iba akási predohra podstatne väčších  problémov, ktoré nás čakajú v budúcnosti.

  5. Potrebujeme znížiť spotrebu benzínu a hlavne nafty. Vieme, aká je momentálna situácia v EU a hlavne na Slovensku, a preto potrebujeme znižovať spotrebu a tým aj závislosť na energo nosičoch, ktoré musíme nakupovať v Rusku, alebo inde vo svete. Práve vykrytie spotreby nafty bude problém, najmä pokiaľ budeme na výrobu palív z ropy používať inú ropu ako ruskú. Práve z ruskej ropy sa vyrobí najviac nafty, ktorej spotreba je v Európe veľmi vysoká, kvôli vysokej penetrácii dieselových osobných áut, ktorých prevádzka bola dlhodobo lacnejšia, a preto boli populárne. Tento problém časom ustúpi, keďže popularita dieselových motorov dlhodobo klesá, ale ešte to bude chvíľu trvať.

Zdroj: Unsplash

Nízky záujem o kúpu elektrických vozidiel (EV) sa netýka iba kúpnej sily Slovákov. Za hlavný problém považujem nulovú podporu zo strany štátu.  Štát a súčasná, ale aj minulá vláda, nepovažujú tému elektromobility za prioritnú. Pritom mnohé aktuálne problémy (dodávky ropy, spotreba nafty, Green deal) by sa riešili jednoduchšie, pokiaľ by sme mali aspoň nábeh na slušnú penetráciu elektrických vozidiel, tak ako inde v Európe.

 

Čo by mala vláda robiť? V prvom rade by mala pripraviť plošnú a jednoducho uplatniteľnú podporu nákupu EV. Ďalej, by mala pre svoje potreby úplne zakázať nákup iných ako ekologických áut. Napríklad, v prípade Polície by sa elektrické autá cenovo oplatili už po 2-3 rokoch oproti štandardným autám, keďže sa intenzívne využívajú a potrebujú veľa servisovať.

Zároveň by mala vláda podporiť výstavbu nabíjacích staníc ďaleko výraznejšie ako to robí dnes. V budúcnosti určite pomôže tlak Európskej únie, takže verím, že nabíjacia sieť bude skôr či neskôr dostatočná. Otázka je či to zaplatia eurofondy, alebo štátny rozpočet?

 

Čo robíme kvôli prírode a našej vlastnej škodlivosti my v M2M Solutions?

V prvom rade treba povedať, že nám ekológia vôbec nie je cudzia a už dlhšie budujeme firemný vozový park práve z ekologických vozidiel. Momentálne máme vo firme 5 automobilov, z ktorých sú 4 hybridné a jeden elektrický. Náš vozový park má priemernú hodnotu emisii CO2 na úrovni 86 g.km-1, čo je ďaleko pod limitom pripraveným pre automobilky na budúci rok. Z pohľadu cieľov EU sme už v budúcnosti a  tento limit sme podliezli o takmer 10 percent! Ten je nastavený pre osobné autá na 95 g.km-1.

Sme za to na seba patrične hrdí a nielen to. Užívame si pocit, keď ideme dole kopcom a nielenže máme nulovú spotrebu, ale dokonca vyrábame energiu. Nemusím pripomínať,  že tieto autá majú aj veľmi dobrú ekonomiku jazdy, čo nám kompenzuje vyššie obstarávacie náklady. Pravdaže, ekonomika vychádza najlepšie pri našom elektrickom vozidle, ale ani hybridy na tom nie sú zle a určite ekonomicky schovajú do vrecka aj moderné dieselové autá. Myslím, že je dôležité pripomenúť, že za hybridné vozidlá vďačíme automobilke Toyota, ktorá ich má v ponuke už viac ako 15 rokov. 

Zdroj: Unsplash

Takmer by som zabudol na to najužitočnejšie čím ako firma prispievame k znižovaniu uhlíkovej stopy. Uvedomujeme si silu spoločenskej zodpovednosti a za náš hlavný ekologický prínos považujem našu transportnú logistiku (TLS), respektíve Dock & Yard Management systém. Navigovanie kamiónov made by M2Ms v sebe zahŕňa hneď dva spôsoby, ktoré šetria vzduch a aj naše zdravie. Po prvé, optimalizáciou prepravnej kapacity zabezpečujeme viac naložené  kamióny, ktoré jazdia menej naprázdno, čím sa efektívnejšie využíva nafta a tvorí sa menej splodín. Ďalej,  samotným znížením prestojov nákladných áut, ako aj lepším vyťažením, prispievame k nižšiemu počtu nákladných áut na cestách, čo pozitívne vplýva na rýchlosť prepravy a znižuje pravdepodobnosť tvorby zápchy,  ktorá má fatálny vplyv na spotrebu nákladných áut. Vedeli ste, že kamión v zápche pri rýchlosti pohybu 20km/h produkuje dvojnásobok CO2 oproti rýchlosti okolo 80km/h? Pri poklese rýchlosti na 10 km/h je to dokonca 4-násobok.

Na záver jedna zaujímavosť zo sveta leteckých motorov,  ktoré taktiež čelia tlaku na znižovanie emisií. Cesta hybridizácie, čiže doplnenie benzínového pohonu o elektrický s využitím lítiovej batérie, vyzerá veľmi dobre aj v tomto prípade. Spotreba by týmto spôsobom mala klesnúť až o 30 percent, čo je skvelé.  Vidíme, že rovnaké postupy fungujú v úplne iných oblastiach.  Momentálne je zrejme najekologickejšie bežné lietadlo Airbus 321 NEO, v ktorom som už letel. Teším sa však na niečo, čo prekoná spotrebu spomínaného Airbusu, ktorá je iba 2,2 Litra na pasažiera na 100 km. Teším sa na prvý let v hybride!

ElektromobilitaMartin Janco