Efektívne logistické riešenia zodpovedné k životnému prostrediu: Newmatec 2023

Emisie skleníkových plynov a zmena klímy patria k hlavným výzvam, ktorým v súčasnej dobe čelíme. Zodpovedný prístup v podnikaní a udržateľnosť sú dnes jednými z najdôležitejších tém, ktoré zamestnávajú spoločnosť aj svetových lídrov. Je preto dôležité, aby podniky zohľadňovali environmentálne dopady zo svojej činnosti a zavádzali udržateľné riešenia.

Už dnes existujú spôsoby riadenia logistických procesov, ktoré sú ohľaduplné k životnému prostrediu. Digitalizácia procesov výrazne nahrádza papier a vytvára podnikom podmienky k udržateľnej budúcnosti. Efektívne organizovaná preprava znižuje emisie CO2 a zlepšuje kvalitu ovzdušia. Aké riešenia môžeme považovať za udržateľné? Aj tieto témy riešil náš CEO Martin Jančo počas svojej prednášky na konferencii Newmatec 2023.



Vplyv digitalizácie na spotrebu papiera

Na Slovensku sa podľa Európskej asociácie papiera použilo v roku 2020 až 378 000 ton papiera (1). Martin Jančo odprezentoval príklad efektívneho a zároveň udržateľného riešenia, ktoré bolo aplikované na 6 pracoviskách v závode s nepretržitou trojsmennou prevádzkou. Tieto pracoviská spotrebujú denne až 2000 ks papiera vo formáte A4 použitého ako vytlačený protokol, ktorý má životnosť maximálne 10 minút a následne sa z papiera stáva odpad. Z jedného stromu môže byť vyrobených približne 8300 ks A4 (2), čo znamená, že za 4 dni spotrebuje len týchto šesť pracovísk jeden strom. Ročne je to až 90 stromov. V prepočte cena papiera týchto pracovísk predstavuje 7200 eur ročne, pričom rovnakú sumu zaplatia za toner. Náhradou za elektronické riešenie dokážu závody zefektívniť prácu zamestnancov až o 30%, zrýchliť vychystávanie o 35% a znížiť chybovosť na 0,0001%. Úsporou ľudských zdrojov je možné ušetriť až 79200 eur* a investícia do nasadenia inteligentného systému spolu s elektronickým riešením sa dokáže vrátiť už v priebehu jedného roka.

*priemerná hrubá mzda zamestnanca počas jedného roka práce v nepretržitej trojzmennej prevádzke s príplatkami za nočnú smenu, úspora 3 zamestnancov

Organizácia prepravy efektívne a zodpovedne

Digitalizáciou viacerých logistických procesov je možné zlepšiť ovzdušie a životné prostredie v regiónoch. Na miestach, kde sa vytvárajú dopravné zápchy, je koncentrácia CO2, ktorú spôsobujú automobily pohybujúce sa extrémne pomaly (v zápche, priemernou rýchlosťou približne 10 km/h) až štyrikrát vyššia, ako pri plynulej jazde rýchlosťou 80km/h. Plánovaním dopráv do časových okien a ich rovnomerné rozloženie, dokáže znížiť tvorbu dopravnej zápchy a zároveň tak docieliť efektívnejšiu dopravu, rovnomerné vyťaženie pracovníkov závodu, znížiť stres a časový tlak všetkých zúčastnených strán. Zároveň dochádza aj k celkovému zlepšeniu ovzdušia a životného prostredia. Podľa údajov o objeme nákladnej prepravy z roku 2019 je možné napojením na vlakovú dopravu  presunúť z cestnej dopravy približne 10% objemu, čím sa opäť môže výrazne znížiť tvorba CO2 na cestách v okolí závodov.

 

Aj malý krok má význam

Zodpovedný prístup v podnikaní je v dnešnej dobe nevyhnutný nielen z hľadiska spoločenskej zodpovednosti, ale aj ochrany životného prostredia a udržateľného hospodárenia s prírodnými zdrojmi. Aj keď sa môže zdať, že malé kroky nedokážu ovplyvniť celkovú situáciu na našej planéte, každý krok smerom k udržateľnosti má význam. Každý z nás môže prispieť k udržateľnosti prostredníctvom svojich každodenných rozhodnutí, čím môžeme vytvoriť lepšie a zdravšie prostredie pre všetkých.

Udržateľné riešenie v sebe zahŕňa nielen ekologické aspekty, ale jeho implementácia musí byť pre podnik zároveň ekonomicky výhodná. Neustály vývoj technológií prináša nové riešenia, ktoré sú častokrát na začiatku finančne nerentabilné. Niekedy je lepšie počkať, sledovať vývoj situácie a pri rozhodovaní sa poradiť s odborníkmi. V prípade záujmu sme tu pre vás.


Zdroje:

(1) https://www.cepi.org

(2) https://www.paperandwood.com