Zúčastnili sme sa ako mentori v súťaži Junior kóder na Žilinskej univerzite

Prvý ročník súťaže Junior kóder/ka je za nami a my sme mohli byt jeho súčasťou! Oceňujeme iniciatívu Žilinskej univerzity konkrétne Fakulty riadenia a informatiky zorganizovať súťaž, ktorá dáva príležitosť stredoškolákom z celého Slovenska ukázať svoje programátorské zručnosti.

 

Jedným z našich dlhoročných cieľov je podporovať mladé talenty a odovzdávať im praktické skúsenosti, aby sme mohli vychovať budúcich odborníkov v oblasti informačných technológií. Účasť na tejto súťaži nám umožnila spoznať šikovných študentov, ktorí nás potešili svojou kreativitou a neochvejnou chuťou učiť sa nové veci.

 

Nápad na koncept edukačno-súťažnej aktivity vzišiel priamo z Fakulty riadenia a informatiky UNIZA (ďalej len FRI), s ktorou naše kolegyne Terézia a Natália dlhodobo spolupracujú. Keď sa na FRI zrodil nápad na novú súťažnú aktivitu, dievčatá prijali možnosť stať sa súčasťou organizačného tímu spolu s Michalom Vargom a Michalom Mrenom. Súťaž pozostávala z 3 online workshopov, 3 domácich súťažných úloh a z finále, na ktorom sme sa s finalistami stretli priamo v priestoroch fakulty v Žiline.

 

Súťaž bola otvorená pre všetkých stredoškolákov, bez ohľadu na predchádzajúce skúsenosti s programovaním. Stačilo len nájsť odvahu, vyplniť registračný formulár a zvládnuť inštaláciu prostredia, v ktorom sme programovali. Každý z workshopov sa niesol v duchu “OOP hravou formou”, čo je téma, na ktorú naše kolegyne už zorganizovali niekoľko workshopov a škôl programovania  nielen pre študentov, ale aj učiteľov stredných škôl.

 

Prvý z trojice workshopov viedla Natália. Súčasne popri programovaní jednoduchej, no efektnej hry vysvetľovala zúčastneným študentom najzákladnejšie pojmy zo sveta objektovo-orientovaného programovania (OOP) ,,Na začiatku si študenti nepamätajú všetky pojmy, ale keď im ukážeme, čo si pod daným pojmom môžu predstaviť, hneď to ide ľahšie. Počas programovania sa už ďalej všetky výrazy opakujú, postupujeme pomaličky a veľakrát si opakujeme čo je čo”, vysvetľuje Naty. Študenti si vo svojom prvom projekte vytvorili akvárium, implementovali v ňom hráča a základného nepriateľa - žraloka.

Na druhom workshope Terézia predstavila študentom princípy dedičnosti. Nadviazali na projekt z prvého kola a spoločne vylepšovali hru virtuálneho akvária. Pridali nové “fíčurky”, pričom sa stále točili okolo spomínanej témy dedičnosť v OOP.

Posledný zo série workshopov viedol kolega z FRI Michal Mrena, ktorý je tiež súčasťou tímu M2Ms na našom vesmírnom projekte SENAV. Téma tohto kola bola polymorfizmus, kde Michal so študentami dotiahol akvárium do podoby netriviálnej hry nielen z hľadiska programátora, ale aj hráča.

 

Po každom workshope mali študenti týždeň na vypracovanie domácej úlohy, ktorá preverila ich vedomosti získané počas workshopu. Okrem bodového hodnotenia študenti získavali aj písomnú spätnú väzbu, odovzdané projekty boli hodnotené priebežne, čo študentom umožňovalo opraviť si riešenia  a zlepšovať si tak bodové skóre.

Zo 174 študentov stredných škôl sme vybrali 29 najúspešnejších, ktorí postúpili do finále.

 

Obsah workshopov, zadania a aj finálové úlohy boli v réžii organizačného tímu, ktorý sa rozhodol pokračovať v tematike akvária, ktorá bola súťažiacim už dobre známa. Vo finále bolo možné získať až 71 bodov v rámci 22 súťažných úloh rozdelených do troch skupín podľa úrovne náročnosti. Stratégiu postupu plnenia úloh si mohli súťažiaci určiť sami. Tento prístup poskytoval priestor pre rôzne taktiky a prístupy, čím zvyšoval dynamiku a konkurenčný duch súťaže. Terézia a Natália z organizačného tímu vravia, že najväčším prekvapením finálového kola bol stredoškolák, ktorý v priebehu 2 hodín vyriešil všetkých 22 úloh. Tento výkon bol naozaj obdivuhodný, pretože niektoré úlohy by potrápili nejednu hlavičku. Prekvapil nielen víťaz, ale aj tesné rozdiely medzi druhým a tretím miestom. Najdôležitejšie však bolo, že celý súťažný deň prebehol vo výbornej atmosfére, študenti boli veľmi dobre naladení a cieľ súťaže sa naplnil. Napriek tomu, že víťazi mohli byť len traja, veríme, že všetci zo 174 študentov si odniesli cenné skúsenosti a vedomosti, ktoré ich posunú k ďalšiemu objavovaniu programátorských a technologických zručností.

Ďakujeme partnerom z Fakulty riadenia a informatiky za túto možnosť a už teraz sa tešíme na ďalšiu spoluprácu.

O súťaži a víťazoch si prečítate aj na webovej stránke FRI Žilinskej univerzity.

Veronika Dubovcová