Diverzifikácia produktov nás posúva do vesmíru
Prednedávnom sme sa zúčastnili webináru s názvom “Ako satelitné dáta robia mobilitu inteligentnou”, na ktorom náš CEO Martin Jančo prezradil, ako diverzifikujeme naše existujúce produkty do automobilového a vesmírneho priemyslu.
Príbeh našej spoločnosti sa začal snahou uplatniť technológie tam, kde sme to považovali za potrebné, a preto sme sa už od začiatku rozhodli pre doménu výroby a logistiky. Našimi zákazníkmi nie sú iba spoločnosti v automobilovom priemysle, ale významnú časť tvorí aj elektrotechnický priemysel. V dnešnej dobe potrebujú byť všetci rýchli, efektívni a majú zároveň veľmi podobné problémy, ktorých riešenia ponúkame my.
Neskôr, v roku 2018 sme vstúpili do ďalšieho, veľmi zaujímavého sektora Healthcare. V súčasnosti digitalizujeme procesy analýzy chemických zlúčenín, ktoré slúžia ako základ nových liečiv pre Oxfordskú univerzitu. Podporujeme priamo tím vyvíjajúci liek na ochorenie COVID-19 a považujeme to za jeden z najvýraznejších úspechov.
Vesmír sme začali naplno objavovať až minulý rok. Pokladáme za obrovskú príležitosť posúvať naše vlastné know-how a takisto je pre nás veľmi motivujúce podieľať sa na objavovaní sveta okolo nás.
Diverzifikáciou posúvame vpred naše existujúce know-how
Nikdy nezačíname od nuly. Každý vstup do novej domény detailne analyzujeme a samotný štart musíme považovať za výrazne výhodný. Vesmírny sektor sme analyzovali takmer rok a objavili sme hneď niekoľko prienikov:
1. Máme veľmi silné know-how v oblasti vývoja hardvéru a embedded systémov, ktoré je veľmi žiadané v Space doméne. Máme už aj prvý kód na obežnej dráhe vďaka GRBAlpha a tešíme sa na ďalší projekt.
2. Objavili sme rozvíjajúcu sa doménu siete pozemných staníc pre komunikáciu so satelitmi, ktorú už vieme riešiť. Podobný problém nedostatku zdrojov riešime aj v našom kľúčovom produkte TLS. Podarilo sa nám získať grant od ESA, a preto tento vývoj takmer nezaťažuje náš rozpočet.
3. Vyvinuli sme produkty pre efektívny dodávateľsko-odberateľský reťazec, ktoré chceme využiť v doméne vesmíru práve u integrátorov veľkých misií. Vieme pomôcť s ich súčasnými problémami a zároveň vidíme, čo ich čaká v budúcnosti. Zásadná zmena, ktorou space sektor prechádza, je práve tlak na efektivitu a opakovanú výrobu.
Vďaka digitalizácii zaznamenáva obrovský pokrok aj automobilový priemysel
Dôležitú úlohu v rozvoji inteligentnej mobility by mal zohrať štát. Ten môže byť zadávateľom úloh, ktoré mu pomôžu byť efektívnejší vo využívaní svojej vlastnej dopravnej flotily. Osobitne môže vyriešiť problém hromadnej dopravy na Slovensku tak, aby bola pre ľudí atraktívnejšia.Výrazne by to prispelo k rozvoju inteligentnej mobility a zároveň pomohlo naplniť pokladne slovenských miest.
Na Slovensku máme širokú základňu dodávateľov pre automobilový priemysel. Vieme,že Nemecko, ale aj iné štáty západnej Európy, ktoré sa aktívne venujú automobilovému priemyslu, potrebujú pomoc najmä s digitalizáciou a vývojom embedded systémov pre automobily. Auto súčasnosti v sebe ukrýva už takmer rovnaký počet počítačov ako lietadlo, čo bolo ešte pred 10-timi rokmi pre výrobcov nepredstavitelné. Preto sa pozornosť v automotive presúva práve na IKT. Veríme, že aj na Slovensku tento trend vytvorí priestor pre zopár inovatívnych firiem, resp. umožní viacerým štandardným dodávateľom diverzifikáciu práve do tejto oblasti.
Vesmírny sektor nás posúva míľovými krokmi dopredu.Čo naznačujú najbližšie trendy?
V prvom rade sú veľmi dôležité lokalizačné služby, ktoré umožňujú zavádzať do praxe aj rôzne prvky autonómneho riadenia dopravného prostriedku. Momentálne, aj vďaka európskemu navigačnému systému Galileo, vieme polohu určiť s výbornou presnosťou až na úroveň niekoľko cm. Je to možné hlavne vďaka zvyšujúcim sa počtom satelitov pre lokalizáciu, ako aj možnosťou využitia všetkých dostupných dát bez ohľadu na vlastníka služby. Súčasné zariadenia na určenie polohy teda pracujú so všetkými systémami (GPS, Galileo, Beidu, Glonass), čo je skutočne najväčší prínos celej technológie.
Je potrebné si uvedomiť, že napriek tomu, že syntéza všetkých dát je optimálna, neplatí to vždy. Každý lokalizačný systémaktivuje v prípade potreby funkciu znižovania presnosti pre bežných používateľov Naposledy sa pri konflikte na Ukrajine začali lokalizačné systémy náhodne vychylovať a presnosť sa rádovo zhoršila. Je to bežné opatrenie v prípade vojny, kedy nechcete, aby nepriateľ používal proti vám vašu špičkovú technológiu. Vtedy je veľmi dôležité mať vlastný systém, akým je pre Európu práve Galileo.
Ďalšie veľmi dôležité služby, ktoré môžu, a veríme, že budú poskytovať satelity, je presné určovanie lokálneho počasia pre vodiča dopravného prostriedku, resp. pre systém autonómneho riadenia. Možnosť vyhnúť sa búrke, extrémnej teplote či poľadovici, je minimálne porovnateľná s možnosťou vyhnúť sa zápche z pohľadu pridanej hodnoty pre používateľa. Tu vidíme veľký potenciál už v najbližších rokoch.
Významnou oblasťou, ktorá momentálne vzniká, je komunikácia dopravného prostriedku so svojim okolím a inými dopravnými prostriedkami. Momentálne sa sústreďujeme na technológiu 5G, ktorá si pomaly hľadá svoje miesto hlavne vo väčších mestách. Sme presvedčení, že celá telekomunikačná sieť bude v blízkej dobe realizovaná z nízkej obežnej dráhy. Budú na to prekvapivo vplývať hlavne nižšie náklady na vybudovanie a prevádzku samotnej siete. Tento fenomén bude spôsobený faktom, že veľmi vysoké frekvencie sú pohlcované prekážkami ako stromy, domy a povrchové nerovnosti. Preto najlepší spôsob pokrytia takýmto signálom je práve zhora, z obežnej dráhy Zeme.