Stane sa Tesla našou budúcnosťou?
Martin Jančo, CEO našej spoločnosti M2M Solutions, sa vyjadruje na margo aktuálnych udalostí v automotive:
Udalosti ohľadom elektrických áut v poslednej dobe menia dlhoročné status quo v branži a Tesla sa stala novým lídrom v rámci automotive.
Začnem štandardnými ukazovateľmi ako trhová hodnota:
Je to neuveriteľné, ale Tesla je najväčšia automobilka na svete podľa trhovej hodnoty. Napriek tomu, že vyrobila a predala v minulom roku iba 367 500 áut.
Určite môže dôjsť ku korekcii a Tesla môže klesnúť na druhé miesto, ale myslím, že to bude krátkodobý pokles, pokiaľ nastane.
Tesla ma predpoklady skôr odskočiť z pelotónu z nasledujúcich dôvodov:
Má obrovskú fabriku v Číne. Vyrábajú tam Tesla Model 3, batérie a momentálne dokončili fázu 2, čiže úplne novú budovu pre výrobu Modelu Y.
Model Y je cenovo dostupné 7-miestne SUV a začína v USA za 53 000 dolárov (dojazd 505 km, 0-100 = 5.1 s, 4x4). Momentálne nabieha výroba v USA a následne v Číne. Predpokladá sa minimálne dvojnásobný záujem oproti Modelu 3.
Závod v Nemecku má začať výrobu Modelu Y v lete 2021. Nemecko bol skvelý ťah, Tesla definitívne vyrieši problémy s kvalitou. Predpokladám, že to bude mať vplyv na ďalšie závody Tesly v Európe. Už sa hovorí o stavaní menšej fabriky v UK.
Million Miles Battery – Čínsky CALT a Tesla by mali ešte tento rok predstaviť výsledok spoločného batériového výskumu. Jedna sa o batériu, ktorá by mala zvládnuť 1 609 034 km (6000 nabití), čo je veľký skok oproti súčasným 200 000 – 250 000 km. Batéria je dokonca lacnejšia na výrobu na kW ako súčasná a takisto ekologickejšia.
Autopilot – tu si dopady, pokiaľ by sa to Tesle podarilo, ani neviem predstaviť. Car-sharing je určite kandidát na ďalšiu revolúciu.
Elektrický kamión príde tento rok (predobjednávky), masívna výroba je plánovaná na začiatok 2021. Čína má zadanie urobiť Tesla Model 2 – priamy konkurent ID3-ky, cena by mala byť do 25 000 dolárov. Štart výroby je plánovaný na rok 2022.
Je to veľmi agresívna politika Tesly začať vyrábať autá, ktoré vydržia 5-násobok súčasných áut (tieto možnosti prináša EV, keďže elektromobily majú výrazne menej pohyblivých mechanických častí). Spôsobí to v čase rýchle zaberanie trhu, keďže ich autá budú žiť podstatne dlhšie. Môžu mat teoreticky 5-krát nižšiu produkciu ako konkurencia. Veľmi to zrýchli aj celkový prechod na EV, keďže budú k dispozícii bazárové autá v super stave za nízku cenu. Predpokladám, že celá branža sa bude musieť prispôsobiť, čo nebude vôbec ľahké. Nehovoriac o dopadoch na štatistiky predajov a veľkosť trhu.
Tesla však nie je automobilka. Auto je iba jedna časť ekosystému, ktorý ponúka. Predáva totiž:
Batérie pre domy, fabriky a dokonca celé oblasti (Austrália, ostrovy), ktoré v kombinácii so solárnymi panelmi znižujú závislosť od elektrickej siete a riešia aj momentálne imaginárny problém s dobíjaním EV.
Solárne panely a hlavne vlastný vynález solárnej strechy. Jedná sa o kombináciu strešnej krytiny so solárnym panelom. Strecha sama o sebe vyrába elektrinu. Nie je potrebné kupovať zvlášť krytinu a potom inštalovať panely, je to v jednom. Cena tým pádom môže byť o dosť vyššia a stále sa to oplatí. Záruku dávajú na 25 rokov. Kto by nechcel mať solárne panely so zárukou 25 rokov? Tieto panely sa už naplno vyrábajú v ďalšej Tesla Gigafactory v USA (Buffalo). Momentálne vybavujú EU certifikáciu, takže za chvíľu môžete objednávať. Vyzerajú úžasne.
Nakoniec, keď máme vlastnú výrobu elektriny a batériu, aby sme mohli elektrinu skladovať, už potrebujeme iba auto.
Viem, že to nie sú veľmi pozitívne informácie, ale verím, že je dobre poznať realitu, potom sa dajú využiť príležitosti, ktoré ponúka.
Myslím tým hlavne vývoj SW do áut na Slovensku. Tu je skvelá štúdia o nás, ako môžeme zachrániť automotive v Európe a pomôcť hlavne Nemcom so softvérom.
Príležitosti pre celú branžu spočívajú v softvéri a predaji informácií, z auta sa má stať nový mobilný telefón.
Celá automotive branža je už celé desaťročia v kŕči. Márne hľadá recept na to, aby bolo auto opäť sexy, aby ako v USA v 70-tych rokoch auto znamenalo vlastný názor, bolo to to prvé, čo si chcel každý pubertiak kúpiť. Situáciu sa snažili európske automobilky riešiť hlavne možnosťou navoliť si vlastné auto, verili, že to prinesie viac osobnosti do auta pre kupujúceho, bude ho mať iné, ako ostatní, podľa svojich potrieb.
Môj názor je, že sa to nepodarilo a prinieslo to kopu nevýhod. Japonci, ktorí nešli touto cestou, to vyhrávajú. Majú vyššiu kvalitu a sú lacnejšie „v plnke“, čo všetko sú dôsledky možnosti si všetko navoliť. Je ťažké vyrábať kvalitne, rýchlo a lacno, keď je každé auto na linke iné. Naviac biblia (Toyota Manufacturing Process) je napísaná pre japonský štýl a oni to robia inak ako my. Máme v ruke mapu Bratislavy, ale sme v Košiciach a potom je dosť ťažké niekde trafiť.
Tesla je sexy a budú aj ďalší, keď bude auto viac ako mobil. Ľudia milujú svoje mobily. Súčasné možnosti naviac umožňujú vyrobiť rovnaké auto, softvérovo poriadne obmedziť funkcie a potom to cez obrazovku rozumne ponúkať so zľavou majiteľovi. To sú peniaze na ceste. Dokonca umožňujú oveľa viac. Umožňujú vyvinúť niečo dodatočne a ponúknuť to zákazníkom, čo majú už dávno auto kúpené a oni iba priložia kartu a nová funkcia sa im nahrá bez potreby ísť do servisu. Toto sú veľké možnosti, ktoré sa otvárajú, ale automobilky sa musia zmeniť. Keď to nedokážu, čaká ich osud telekomunikačných spoločností, ktoré nedokázali zachytiť príchod IOT (a naviazaných služieb) a doteraz predávajú hlavne SIM karty.
Verím, že to skončí dobre pre Európu, ale treba pozerať za Teslou, nabrať pokoru a pozrieť sa, ako to robia. Pýcha je strašná vec, keď si človek uvedomí, že Tesla dala svoje patenty na internet na používanie verejnosti už v roku 2014 a dokázateľne si to poriadne preštudovali iba Číňania a Kórejci. Stratili sme minimálne 4 roky a všetko bolo na webe...